Evolution eller revolution – den nya EURO 7-standarden

Publicerad den: 21 mars 2023

På senare tid har bilindustrin ställts inför en rad hinder som påverkar verksamheten negativt. Coronapandemin och det pågående kriget i Ukraina har drabbat biltillverkarna och deras underleverantörer hårt. En ytterligare faktor som tvingar fram drastiska förändringar inom bilindustrin, särskilt när det gäller avgasreningssystem, är de allt strängare krav som EU ställer i sin lagstiftningsprocess, som syftar till att uppnå total koldioxidneutralitet senast 2050. Detta tvingar tillverkarna av fordon och deras komponenter att kontinuerligt minska sina avgas- och partikelutsläpp, vilket är en direkt följd av behovet av att införa Euro 7-standarden.

Enligt det utkast som lagts fram av Europeiska kommissionen kommer Euro 7-standarden att införas.

Enligt ett utkast som lagts fram av en EU-kommitté kan den nya utsläppsstandarden Euro 7 träda i kraft den 1 juli 2025 (för bilar och skåpbilar) och den 1 juli 2027 för lastbilar och bussar. Det är dock osäkert om ovanstående tidsfrister kommer att hållas, eftersom den revolutionerande lagstiftningen ännu inte har antagits.

De senaste riktlinjerna föreskriver följande:

  • Minskning av kväveoxidutsläpp för bilar (oavsett motortyp) med 35 % och för lastbilar och bussar med 56 % jämfört med Euro 6-normen.
  • Minskning av partikelutsläpp med 13 % (bilar och skåpbilar) och med 39 % för lastbilar och bussar.
  • Införande av obligatorisk övervakning av avgasutsläpp under 10 år eller var 200 000 km.

Revolutionerande i den nya standarden är regleringen av partikelutsläpp från däck och bromsbelägg (upp till 7 mg/km, senare till och med ner till 3 mg/km).

Den nya standarden innehåller också en ändring av kraven för övervakning av avgasutsläpp.

Dessutom gäller ändringarna även batterier, som måste vara mer hållbara och effektiva.

Alla ovan nämnda ändringar gäller även batterier.

Alla ovan nämnda punkter leder oss till en slutsats – i en nära framtid står vi inför ytterligare prisökningar på bilar och möjliga problem med produktionseffektiviteten, om den nya standarden kräver specialiserade tekniska lösningar och användning av sällsynta material för tillverkning av bland annat partikelfilter DPF/FAP.

Hur kommer Euro 7 att påverka efterbehandlingsindustrin? Kommer den att kunna uppfylla de strängare kraven?

Det råder ingen tvekan om att ytterligare restriktioner för att begränsa utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar (fina partiklar som svävar fritt i luften) innebär nya utmaningar för tillverkare av efterbehandlingssystem och fordonstillverkare. Detta kommer sannolikt att innebära utveckling av förbättrad teknik och användning av nya komponenter, vilket i slutändan kommer att leda till högre produktionskostnader och ytterligare prisökningar för slutkonsumenterna.

Vilken är för närvarande den mest effektiva formen av regenerering för DPF:er och katalytiska reaktorer?

För närvarande är den mest effektiva metoden för att regenerera DPF:er den hydrodynamiska metoden, som utförs efter demontering av elementet i en specialmaskin som med hjälp av vattenstrålar med rengöringsmedel och luft under högt tryck avlägsnar sot, aska, tungmetaller, ceriumoxider och andra produkter från ofullständig bränsleförbränning som har avsatt sig i monolitens kanaler. Det är viktigt att notera att filtret efter regenereringsprocessen genomgår en grundlig torkning. Som ett resultat återfår elementet efter en omfattande regenerering säkert sina fabriksegenskaper, vilket bekräftas av ett mottryckstest före och efter rengöringen. Det bästa skyddet för filtret och säkerheten för felfri körning uppnås genom förebyggande regenerering av DPF, med intervall som beror på körda kilometer och fordonstyp.

Förutom att återuppliva DPF är det också nödvändigt att se till att filtret inte skadas. Förutom de sensationella resultaten som vattenrengöring ger har denna metod en annan mycket viktig fördel – den är billig och miljövänlig, eftersom den gör det möjligt att återanvända den renoverade monoliten och minskar produktionen av nya komponenter.

Kommer de aviserade ändringarna av Euro 7-standarden att påverka tekniken för regenerering/rengöring av DPF-filter och SCR-katalysatorer?

Huruvida Euro 7-standarden kommer att påverka den teknik som används i DPF- och katalysatorregenereringsutrustning beror främst på biltillverkarna, samt på utvecklingen av de delar som används i nya fordon. Först när det blir möjligt att utföra tester på den nya generationen filter kommer det att gå att avgöra om de nuvarande metoderna för rengöring av avgasreningssystem kommer att klara de nya utvecklingen. Som marknadsledande inom DPF-regenereringsmaskiner antar vi att det sannolikt kommer att bli nödvändigt att vidareutveckla vår utrustning för att anpassa den till ännu mer sofistikerade avgasreningssystem.

Vårt team består av kompetenta och ambitiösa specialister som strävar efter att kontinuerligt förbättra den utrustning vi tillverkar. Modifieringen av tekniken för Euro 7-filter är bara en tidsfråga. Det kan också visa sig att förändringar i utrustningens design inte kommer att behövas. Vi ser fram emot att testa de nya filtersystemen.